HENRIK STEFFENS'
FORELÆSNINGER
Köbenhavn og Kristiania.
Gyldendalske Boghandel.
Nordisk Forlag.
MDCCCCV.
Skönt Genudgivelsen af nærværende Skrift paa Grund af aldeles uforudseelige Hindringer ikke kunde ske i Hundredaaret efter dets Fremkomst, har man dog fra flere Sider dusket, at den ikke skulde opgives. Saa forelægges da herved disse Forelæsninger, der i sin Tid have övet saa væsentlig en Indflydelse paa mange af Danmarks betydeligste Mænd, og som trods ændrede Tider og Anskuelser endnu den Dag have stör Interesse, dels i og for sig, dels som histörisk Vidnesbyrd om, hvad der ved det 19de Aarhundredes Begyndelse her til Lands rörte sig i Aandens Verden.
Idet Steffens nu maa tale sin egen Sag, skal med Hensyn til Udgivelsesmaaden kun tilföjes: Til förstaaelse af Skriftets Indhold er der, hvor det maatte göres nödigt, hidsat en Del redegörende Anmærkninger, flere af de særdeles mange Tyskagtigheder, fremmede Ord og Udtryk ville findes paapegede og tydede i en særlig Ordliste, ligesom der i Retskrivningen saa vidt muligt er bragt mere Konsekvens.
HARALD HÖFFDING
1) I. C. Vanini, italiensk Filosof (f. 1586), der, fordi han nærede pantheistiske Anskuelser og spottede KirkeDogmerne, 1619 blev levende brændt (i Toulouse) som Gudsfornægter. [Udg.]
2) Giordano Bruno, italiensk Filosof (f. 1550), der paa Grund af sin pantheistiske Lære blev brændt i Rom 1600. [Udg.]
1) Her sigtes til den tyske Filosof, Johan Gottlieb Fichte (f. 1762 † 1814), der, religiöst og politisk mistænkt, i 1799 blev afskediget fra sit Professorat i Jena, men ved sine „Reden an die deutsche Nation“ (18078) og ved sin kraftige Deltagelse i Tysklands Befrielseskrig skulde faa fuld Oprejsning, idet han udnævntes til Professor ved det i Berlin 1809 oprettede Universitet. [Udg.]
2) F. H. Jacobi (f. 1743 † 1819), tysk Filosof, Hovedrepræsentant for den saaakaldte „Trosfilosofi“, Modstander af den Kantiske Kriticisme. [Udg.]
1) Friedrich Wilhelm Joseph Schelling (f. 1775 † 1854), tysk Naturfilosof. [Udg.]
2 ) Baruch Spinoza (f. 1632 † 1677), hollandsk Filosof af Jödeæt, Grundlægger af et pantheistisk System. Benedicti de Spinoza: „Tractatus de intellectus emendatione et de via, qua optime in veram rerum cognitionem dirigitur“ (et Fragment) begynder i Oversættelse saalunde: Da Erfaringen havde lært mig, at alt hvad der jævnlig möder os i det daglige Liv, er forfængeligt og intetsigende; da jeg saae, at alle Ting, fra hvilke der truede Farer, og som jeg frygtede, hverken i og for sig ere gode eller onde, undtagen forsaavidt Sindet sattes i Röre af dem, bestemte jeg mig endelig til at pröve, om der dog ikke gaves noget, der i Sandhed var godt, og sig selv meddelende, af hvilket alene, med Fjærnelse af alt andet, Sindet kunde röres, eller rettere: om der gaves noget, som, naar jeg fandt og erhvervede det, var i Stand til at skaffe mig en höj, varig og evig Nydelse. Jeg siger, at jeg endelig hat bestemt mig dertil; thi ved förste Öjekast syntes det uoverlagt at ville give Slip paa en uvis Ting for en vis; jeg saae nemlig Goder, der erhverves ved Hæder og Rigdom, og fordi jeg blev tvunget til at afholde mig fra at söge dem, hvis jeg alvorligt vilde lægge Vind paa en anden ny Ting; og hvis maaske den höjeste Lykke beroede paa dem, fattede jeg klart, at jeg burde undvære dem; men dersom den ikke beroede paa dem, og jeg kun higede efter dem, da vilde jeg endog savne den höjeste Lykke. Jeg overvejede da, om det maaske var muligt at naae til en ny Livsplan eller i det mindste til Visheden om en saadan, selv om Ordenen og mit Livs almindelige Plan ikke ændredes, hvilket jeg ofte forgæves har forsögt. Thi alt det, der sædvanlig möder i Livet, og som hos Menneskene, hvad man kan skönne af deres Værker, værdsættes som det höjeste Gode, lader sig före tilbage til fölgende tre Ting: Rigdom, Ære og Vellyst. Af disse tre Ting hildes Sindet saaledes, at det ingenlunde kan tænke paa noget andet Gode. Thi hvad Vellyst angaar, saa optages Sindet i den Grad af den, som fandt det Hvile i eet eller andet Gode, og hindres derved mest fra at tænke paa noget andet. Men oven paa Nydelsen af den fölger den höieste Sörgmodighed, der, om den end ikke tilintetgör, saa dog forvirrer og slöver Tanken; og ved at eftertragte Hæder og Rigdom spredes Sindet stærkt, især naar disse kun söges for deres egen Skyld; thi i saa Fald forudsætter man, at de maa være det höjeste Gode; men ved Ære spredes Sindet dog langt mere; thi den forudsættes altid at være det i og for sig störste Gode og det höjeste Toppunkt, hvorhen alt styres. Desuden indfinder der sig ikke her, som ved Vellysten, Anger; men jo mere man besidder af begge Dele, des mere foröges Glæden. Som Fölge deraf anspores vi mere og mere til at foröge begge Dele. Men hvis i eet eller andet Tilfælde vort Haab skuffes, da fremkommer den störste Smerte. Kort sagt: Hæder er til stor Hindring, efterdi Livet, for at vi kunne opnaa den selv, nödvendigvis maa ledes efter Menneskers Opfattelse, nemlig ved at fly det, man i Almindelighed flyr, og söge det, som Folk i Almindelighed söge.
Da jeg altsaa saae, at alle disse Ting hindrede mig i at lægge Vind paa een eller anden ny Livsplan, ja, at Modsætningen mellem dem var saa stor, at jeg nödvendigvis maatte afstaa fra det ene eller fra det andet, blev jeg tvunget til at undersöge, hvad der var mig tjenligst. Jeg syntes nemlig, som sagt, at ville miste et sikkert Gode for et usikkert. Men da jeg en Stund havde dröftet dette, opdagede jeg först, at jeg, hvis jeg med Opgivelse heraf, rustede mig til et nyt Liv, vilde (saaledes som vi af det sagte kunne forstaa) opgive et i og for sig uvist Gode for et andet, der vel ikke i og for sig var uvist (thi det var jo et fast Gode, jeg sögte), men kun med Hensyn til dets Opnaaelse var uvist. Ved stadig Eftertænken kom jeg imidlertid saa vidt, at jeg indsaa, at jeg, hvis ellers min Overvejelse var grundig, vilde opgive sikre Onder for et sikkert Gode. Jeg saae nemlig, at jeg svævede i den yderste Fare, og at jeg nödtes til af al Kraft at söge et om end usikkert Hjælpemiddel, ligesom den, der lider af en dödelig Sygdom og imödeser den visse Död, dersom der ikke anvendes et Lægemiddel, tvinges til af al Magt at söge netop dette ihvorvel det er usikkert fordi hans hele Haab beror derpaa. Men alt, hvad Mængden gaar efter, yder ikke alene intet Middel til at bevare os, men virker endog hemmende og bliver for dem, der besidde slige Midler, ofte, for dem, der lade sig beherske af dem, altid Aarsag til Undergang. [Udg.]
1) Isaac Newton (f. 1642 † 1727), engelsk Mathematiker, Grundlægger af den nyere Fysik og fysiske Astronomi, opdagede bl. a. Loven for den almindelige Tiltrækning (Attraktion). [Udg.]
1) Abraham Gottlieb Werner (f. 1750 † 1817), (Professor ved Akademiet i Freiberg), tysk Mineralog. [Udg.]
2) Carl Linné (f. 1707 † 1778), svensk Botaniker. [Udg.]
3) A. T. Cronstedt (f. 1722 † 1765), svensk Mineralog. [Udg.]
1) Jussieu (f. 1748 † 1836), fransk Botaniker. [Udg.]
2) Fabricius, Professor i Kiel (17451807), bekendt Entomolog. [Udg.]
1) Frisch, Joh. Leonhard (f. 1666 † 1743), tysk Skolemand, Sprog og Naturgransker. [Udg.]
2) Buffon (f. 1707 † 1788), fransk Naturgransker. [Udg.]
1) Johannes Kepler (f. 1571 † 1630), navnkundig tysk Astronom, der paa Grundlag af Tycho Brahes Iagttagelser opstillede de „tre Keplerske Love“. [Udg.j
1) Kielmayer, Karl Heinrich (f. 1765 † 1844) tysk Naturgransker. [Udg.]
1) Den vidtlöftigere Fremstillelse af disse Betragtninger finder man i mine „Beitrage zur innern Naturgeschichte der Erde“. 1ster Th. p. 278. o. v.
2) Boerhaave, Hermann (f. 1666 ‣ 1738), hollandsk Læge og Naturgransker. [Udg.]
1) Swammerdam, Johannes (f. 1637 † 1680) hollandsk Læge og Entomolog. [Udg.]
2) Lyonet, P. (f. 1707 † 1789) fransk Entomolog. [Udg.]
1) I. F. Blumenbach (f. 1752 † 1840), tysk Naturgransker og sammenlignende Anatom. [Udg.)
1) Condillac (f. 1715 † 1780), fransk, sensualistisk Filosof. [Udg.]
2) Reimarus (f. 1694 † 1768), tysk Filosof. [Udg.]
1) Schelling's Entwurf. pag. 196.
1) Donafi, V. (c. 1750) italiensk Zoolog. [Udg.]
2) Bonnet, Ch. (f. 1720 † 1793), schweizersk Naturgransker og Filosof. [Udg.]
1) Eschenmayer (A. C. A.) (f. 1768 † 1852), Professor i Tübingen, Naturgransker og Filosof. [Udg.]
1) Den vidtlöftigere Fremstillelse og alle chemiske og physiske Beviser for de Sætninger, jeg her foredrager, maa söges i mine ovennævnte Beitrage &c.
1) Det vil være Læseren let at giöre sig bekiendt med disse faa Biergarter.
1) B. G. le Sage (f. 1740 † 1824), fransk Mineralog. [Udg.]
1) Claud. Ptolemæus, navnkundig græsk Astronom og Geograf i Alexandria i 2det Aarh. e. Kr. [Udg.]
1) F. A. Wolf (f. 1759 † 1824), tysk Filolog, der hævdede, at de homeriske Heltedigte vare sammensatte af flere Digteres Sange. [Udg.]
1) Kabirer, fönikiske Guddomme, der senere dyrkedes af Grækerne, især paa Samothrake, menes oprindelig at have været Symboler paa Jordens Frugtbarhed. [Udg.]
1) Charles Montesquieu (f. 1689 † 1755), fransk filosofisk Skribent, Forfatter til: „Consièrations sur les causes de la grandeur et de la décadence des Romains“ (1734). [Udg.]
2) Adam Ferguson (f. 1724 † 1816), engelsk Historieskriver og Moralfilosof, Forfatter til: „History of the progress and termination of the Roman republic“ (1783). [Udg.]
1) Da den romerske Historiker Titus Livius döde Aar 17 e. Kr., maa her foreligge en Fejlhuskning eller en Trykfejl.
B. T. DAHL
1) De Læsere, der maatte Önske mere indgaaende Oplysninger om H. Steffens, henvises bl. a. til hans „Was ich erlebte“, Bd. IX, Breslau 184045, og Richard Petersen: „Henrik Steffens, et Livsbillede“, Kbhvn. 1881.
2) I „Was ich erlebte“, III, 286, hedder det: „Gesteht man mir irgend ein eigenthümliches speculatives Talent, so muss ich gestehen, dass es Spinoza war, der es zuerst erweckte.“
1) I et Brev (Dresden 1. Sept. 1800) til Schelling skriver Steffens bl. a.: „Ich bin Ihr Schüler, durchaus Ihr Schüler, alles was ich leisten werde, gehört Ihnen ursprünglich zu. Es ist keine vorübergehende Empfindung, es ist feste Überzeugung, dass es so ist, und ich schätze mich des halb nicht geringer. Ich weiss, dass ich etwas ausrichten werde in meinem Fach . . . Dann wenn ein wahrhaft grosses Product da ist, das ich mein nennen möchte, wenn es anerkannt ist, werde ich öffentlich auftreten mit der Wärme der Begeisterung meinen Lehrer nennen und den errungenen Lorbeerkranz Ihnen reichen! . . .“
2) Joh. Wolfgang Goethe (f. 1749 † 1832), tysk Digter. Hvor overdreven og vammel Datidens Genidyrkelse var, fremgaar af Steffens's egen Fortælling om, at han, da han förste Gang blev forestillet for Goethe, maatte vende sig bort for at skjule sine Taarer. I en modnere Alder kunde Steffens dog (VI, 249), oprört over den ubetingede Autoritet, Goethe nöd, udbryde „Bleibt mir mit dem v.Göthe vom Leibe!“
3) Friederich Schlegel (f. 1772 † 1829), tysk Litteraturhistoriker og Æstetiker.
1) Novalis, hvis egentlige Navn var Hardenberg, födtes 1772 og döde 1801.
2) Disse Forelæsninger fortsattes den fölgende Vinter. Denne Fortsættelse, der desværre ikke haves paa Tryk, og vel næppe i fuldstændige skriftlige Optegnelser, drejede sig (s. Richard Petersen a. S. p. 153) om Poesi og omhandlede Goethe, Shakespeare, Cervantes, Tieck og Novalis.
3) Da Steffens först i Slutningen af Trediverne nedskrev sine Livserindringer, kan man forstaa og undskylde den urigtige Tidsangivelse. I Adresseavisen for 1802 læses: „Torsdagen den 11te November Kl. 5 begynder jeg mine offentlige Forelæsninger over Philosophien. De holdes paa det nye indrettede Auditorium paa Eilerzens Collegium.“
1) Beskrevet i „Was ich erlebte“ V p. 18 f. [Udg.]
1) Der menes Karl Heger, Öhlenschlægers Svoger. [Udg.]
1) Ernst Heinrich Schimmelmann (f. 1747 † 1831), der blev Finansminister (17841813) og senere (1824) Udenrigsminister, stöttede gavmildt Kunst og Videnskab. [Udg.]
2) Chr. Ditlev Fred. Reventlov (f. 1748 † 1827), Medlem af Landbokommissionen (1786) og Statsminister (siden 1797). [Udg.]
3) Börge Riisbrigh (f. 1731 † 1809), Professor i Logik ved Köbenhavns Universitet, sluttede sig til Wolfs og senere til Kants Filosofi. [Udg.]
4) Niels Treschow (f. 1751 † 1833), 1780 Rektor i Helsingör, blev Professor i Filosofi först (1803) i Köbenhavn, derefter (1813) i Kristiania. Hans filosofiske System var væsentlig eklektisk. I Historisk Calender, udg. af L. Engelstoft og J. Möller, 2den Aargang 1815, læses dog bl. a.: „Imedens de Danske endnu ret alvorligen syslede med den kritiske Philosophie, og nogle faa dermed forbandt Fichtes nyere Lære, besögte H. Steffens, som i Tydskland havde antaget endeel af Schellings Philosophemer, sit Fædreneland, og forkyndte her saavel mundtlig som skriftlig Naturphilosophiens Herlighed. Hans Indledning til philosophiske Forelæsninger . . . indeholder, i de 9 Forelæsninger, mange nye Idéer og overraskende Combinationer; ogsaa har denne Indledn. upaatvivleligen saavel paa Prænt som i det levende Ord vakt mangen slumrende Gnist og bidraget sit til at give Speculationen ved Danmarks Höjskole et friere Sving. Men at denne uvante Flugt ei skulde overstige de Grændser, som Skaberen hernede har anvist den menneskelige Aand, og omsider ende med et Icarisk Fald, derfor sörgede den i Erfarenheds og Classikernes Skole modnede Philosoph, Professor N. Treschow ...; han lader Tydskerens Dybsindighed vederfares Ret, uden med dem at svinge sig strax op paa det Absolutes Top, og der tabe sig enten i en tom Speculations luftige, eller i en dunkel Mystiks beklumrede Regioner.“ [Udg.]
1) Carlo Vilhelm Bang, f. c. 1755 † 1806. [Udg.]
2) Peter Steffens, † som Guvernör i Guinea 1821. [Udg.]
1) Chr. Günther Bernstorff (f. 1769 † 1835), en Sön af Andreas Peter Bernstorff. [Udg.]
1) eg. Lysbringere, et i Sverige, efter Tidsskriftet „Fosforus“ (181013) opkaldt Parti, der især i æstetisk og filosofisk Retning sluttede sig til den nyromantiske Skole. [Udg.]
1) Steffens havde den 4de Sept. 1803 ægtet Hanna Reichardt, hvis Fader var Komponist.i min dunkle Skæbne rystede mig dybt. Og skönt jeg sögte at hemmeligholde for hende alt, hvad der forstyrrede mit Haab, kunde det dog ikke vedblive at være skjult for hende, at vor Stilling stadig blev betænkeligere. Og desuagtet laa det i min ejendommelige Personlighed, at jeg i Stedet for at gaa roligt og sindigt til Værks, stedse blev mer og mer uforsigtig i mine Privatytringer. Forunderlige Paradokser, som i deres oprindelige og sande Skikkelse vare paafaldende nok, bleve ikke alene af mine Fjender forvrængede indtil Karrikatur og udbredte i Byen; selv Ynglinger, der vare mig venligt sindede, optoge dem i deres forvrængede Form som glimrende Aandsytringer. Ja, disse unge Tilhængere bleve mig, ligesom de fra förste Færd vare besværlige, senere hen næsten farligere end mine Modstandere.[Udg.]
1) Modtagelsen af denne Ansættelse opfattedes af mange som et Slags Landsforræderi, og Uvillien mod hele den Steffenske Filosofi gav Digteren Sander senere Luft i sit Lystspil „Hospitalet“ (Kbh. 1805), hvor en af Personerne (Baron Lövenkrone) udtaler: „Nej, længe holder jeg det ikke ud blandt disse gemene Naturer, der mangle Organet for Filosofie . . .!“ Men af Venner og Tilhængere föltes Steffens's Fjærnelse fra Danmark som et Tab. Dog hedder det i Grundtvigs „Verdenskrönike“ 1812 p. 354: „Han (ɔ: Steffens) kom og svandt som et Luftsyn. Det var godt; thi han havde vist ellers forvirret, om ej forrykket mange Hjærner. Nu derimod vakte han kun Eftertanke, og mangt et Frökorn, som han udströede, er vist i Stilhed opvoxet til at bære god Frugt.“
1) Friedrich Schleiermacher (f. 1768 † 1834). tysk Teolog, ivrig Forkæmper for den evangeliske Union 1817.Slagene ved Jena og Auerstädt (14de Okt. 1806) overtydede dem om deres Vildfarelse: de maatte se Napoleon holde Indtog i Berlin og Pröjserkongen flygte til Königsberg. For Steffens's personlige Vedkommende var Napoleons Ophævelse af Universitetet i Halle naturligvis et Tordenslag. Han var nu uden Livserhverv. I hans Nöd opdukkede hos ham Tanken om at söge tilbage til Danmark, hvor Grev Schimmelmanns Velvillie stillede ham en Ansættelse under Ökonomi og Kommercekollegiet i Udsigt. Men Tanken om at forvandle den höjt flyvende Idealist, der med suveræn Foragt saa ned paa alskens „Filisteri“, og som tilmed aldrig havde kunnet styre sit eget Hus's Ökonomi, til en adstadig Kontormand, maatte nödvendigvis forekomme alle, særlig Steffens, vel „stejl“.
2) Steffens var fuldt overtydet om, at Tyskland kun kunde reddes af den pröjsiske Stat; dog fandt han ikke Behag i de pröjsiske Militæres Optræden og i den oprörende Fordom, at Æresfölelse alene tilhörer Militærstanden; om den pröjsiske Soldat udtaler han: „denne lejede Træl nöd ingen Agtelse hos Folket. Frygt for Straf kæmpede alene med Frygten for Krigens Farer; ingen stor national Interesse gennemtrængte ham.“
2) Under dette KielerOphold fik Steffens Lejlighed til at iagttage Spændingen mellem de tysksindede Holstenere og de fransksindede Danske. Skönt det ærgrede Steffens at höre Frederik HöeghGuldberg bl. a. udtale, at det nok nu var ude med Tyskland, og at Holsten fuldstændig burde indlemmes i Danmark og dansk Sprog indföres i denne Provins, var han dog ikke blind for de nordiske Sprogs Betydning og for Tyskernes Overgreb, hvilket fremgaar af „Was ich erlebte“ V, 241 : „Die scandinavischen Sprachen sind germanische Ursprachen, wie die deutsche, ja die Erinnerung derselben reicht viel weiter zurück als die der deutschen Sprache. Was die Indier und Aegypter den Griechen, das ist Scandinavien den Deutschen; die mytische Urzeit der alten Gothen lebt noch im hohen Norden, bildet noch den frischen Kern einer eigenthümlichen scandinavischen Dichtkunst. Es ist ein Unglück für Deutschland, dass diese reiche mythologische Welt verschwunden, und nur durftig ersetzt ist durch eine römische Ueberlieferung, deren prosaischdoctrinäre und sittlich belehrende Absicht nur zu klar vorliegt. Die Zeit nähert sich, in welcher der tief forschende Deutsche die wunderbar reiche Urzeit seines eigenen Volkes, den Schatz seiner tiefsten Vergangenheit, in den scandinavischen Sprachen bewahrt, entdecken wird; es wird ihm eine bedeutende geistige Aufgabe sein, im hohen Norden seine Urheimath zu erkennen, und er wird die Gegend, in welcher die Sprache die Urklänge seines eigenen Daseins bewahrt, ehren und schätzten, keinesweges verdrängen wollen. Die Dänen haben in jenen Grenzprovinzen nicht bloss ein äusseres, mit den geschichtlichen Veränderungen wechselndes Recht, zu verfechten, vielmehr ein geistiges, dessen Angriff zugleich den innersten Kern des nationalen Daseins verletzend trifft.“ [Udhævet af Udg.]Halle var Steffens' omflakkende Liv vel for saa vidt omme; men de nye Forhold, hvorunder han nu skulde arbejde, vare ingenlunde behagelige. Den fælles Nöd under en overmægtig Fjende virkede selvfölgelig lammende paa alle dem, der ikke, som Steffens, havde et levende Haab om Genoprejsning. Pröjsen var efter 1806 blevet et afmægtigt Skyggerige og havde ved en hemmelig Artikel (1808) maattet forpligte sig til i de förste 6 Aar kun at holde en Hær paa 42000 Mand; men ved jævnlige Indkaldelser og flittig Indövelse af nyt Mandskab fik man, uden aabent at bryde sin Forpligtelse, Hæren bragt op til ca. 150000 Mand, ligesom man fik anskaffet de nödvendige Vaaben og sat Fæstningerne i god Stand. Hertil kom det stille, underminerende Arbejde ude i Folket: Fichte holdt i Vinteren 18078 sine „Reden an die deutsche Nation“, hvis Maal var ved en forbedret Opdragelse og en udvidet Frihed at staalsætte Ungdommen. Han stöttedes dels af Mænd som Schleiermacher og Morits Arndt 1), dels af de hemmelige Foreninger, blandt dem „Tugendbund“, og de frivillige Korpser, t. E. Turnlærer Jahns 2) „Lützows Jægere“. Man har med en vis Ret sagt, at hele Riget var „een stor Sammensværgelse“, der havde vigtige Forbindelser i Udlandet, særlig i England.
1) Ernst Moritz Arndt (f. 1769 † 1860), tysk Patriot og Forfatter.sluttede paa egen Haand Overenskomst med Russerne, det der værende Landeværn blev rejst, alt kom igen i Röre, og da nu netop i de Dage Pröjserkongen besögte Breslau, vaagnede hos Steffens Haabet om atter at være i Begivenhedernes Midtpunkt. Han fik fat i en Afskrift af et kongeligt Opraab til den pröjsiske Ungdom om frivilligt at möde ved Fanerne. Det satte ham vel i en hel Del Uro, at der i dette Opraab ikke stod, mod hvem der skulde kæmpes; men med eet gik det op for Steffens: „Det staar jo til dig at erklære Krigen; din Stilling tillader dig det, og hvad Hoffet vil beslutte, naar det er sket, kan være dig ligegyldigt.“ Han sammenkaldte nu et möde af Studenter, hvem han med ildfulde Ord opfordrede til at melde sig, ligesom han erklærede, at han selv vilde deltage i Kampen; han maatte i et senere möde gentage sin Tale, der vakte overordentlig stor Begejstring og Tilslutning. Den nærmeste fölge heraf var, at Kongen af Pröjsen d. 27de Februar sluttede Forbund med Rusland, og en kongelig Skrivelse takkede „den förste Frivillige af 1813“, fordi han havde opfordret sine Tilhörere til Kamp for Fædrelandet 1).
2) F. Ludwig Jahn (f. 1778 † 1852), en Type for „en tysk Mand“.
1) Denne Skrivelse lyder (s. VII p. 87), som fölger: „Ich bezeige Ihnen mein ganzes Wohlwollen darüber, dass Sie nicht nur die Zuhörer Ihrer Vorlesungen bei der Universität ermuntert haben, sich jetzt der Beschüzung des Vaterlandes gegen die äussere Gefahr zu widmen, sondern sich selbst auch diesem rühmlichen Zwecke hingeben. Indem ich Sie zu diesem Ende von Ihrem gegenwärtigen Amte bis dahin beurlaube, dass die Umstände Ihnen gestatten, dasselbe wieder anzutreten, wünsche ich aufrichtig, dass das Beispiel, mit welchem Sie den Jünglingen in der ernstesten Ausübung der Pflichten für's Vaterland vorangehen wollen, wirksam beitragen möge, sie zur freudigen Erfüllung derselben anzufeuern.“som Löjtnant vandt han mange militære Laurbær: Da der saaledes i Lissa skulde være Revu for Kongen, fik Steffens af sin Kaptajn (Boltenstern) de nöjagtigste Regler for Saluteringen; men alle disse Finesser löb ham rundt i Hovedet, og hele Paraden blev en fuldstændig Fiasko. Under Fremrykningen gennem Schlesien blev der en Nat slaaet Allarm. Steffens blev med sin lille Deling sendt ud for at rekognoscere. Da han spurgte sin Chef: „Fra hvilken Side mener man, at Fjenden vil komme?“ svarede denne barsk: „Det bliver Deres Sag.“ Steffens udstillede nu i den bedste Tro sine Forposter. Men da Chefen kom for at inspicere, viste Steffens's Dispositioner sig at være splittergale, hvorfor der i Paahör af hans undergivne (mellem hvilke der befandt sig flere af hans Studenter) bröd et saadant Uvejr af Grovheder lös over den stakkels „ProfessorLöjtnant“, at han fölte sig bittert krænket og med sin Kaptajns Tilladelse gik til Hovedkvarteret, hvor han blev stillet til Disposition og maatte före en örkeslös Tilværelse, der ikke passede ret til hans rastlöse Natur.
Breslau, d. 16, Febr. 1813.
Friedrich Wilhelm.
2) En fransk Ven, hvem H. C. Örsted [Samlede Skrifter VIII, S. 111] under sit Ophold i Paris fortalte om denne Steffens' djærve Optræden, udbrod: „Ak! saa blive vi slagne; thi nu ser jeg hist den samme Begejstring, som vi fölte i vore Frihedskrige.“
1) Uagtet Steffens selvfölgelig misbilligede de Udskejelser og Plyndringer, hvori de allierede Hære i Frankrig gjorde sig skyldige, var han dog en Gang paa Nippet til at göre sig medskyldig, saaledes i Byen Merry, hvor han ved at træde ind i et forladt Hus's kolde Stuer, for at skaffe Brændsel, sammen med sine Krigsfæller deltog i Sönderbrydning af de derværende Möbler; men med eet standsede han, da han kom til at tænke paa, at han var en 40aarig Professor. Et andet Sted bemægtigede han sig, for at bestemme nogle Vaarplanter, en forefunden Lupe, som han dog fölte et vist Samvittighedsnag over ikke at have faaet tilbagegivet til dens hjemvendte Ejer.
1) Peter Daniel Amadeus Atterbom (f. 1790 † 1855), siden 1828 Professor i Upsala.
2) Ogsaa Grundtvig kalder i et Brev (26de Nov. 1824) til Ingemann Steffens: „en Mand, jeg föler mig saa nær beslægtet med, at min historiskpoetiske Virksomhed i Grunden kun er en Fortsættelse af hans 1803.“
1) „Den, der har haft den Lykke,“ siger Steffens, „at leve i nogen Forbindelse med Schleiermacher ... vil finde det förstaaeligt, at Begrebet Kirke ganske kan blive opslugt af Venskabet . . . mit Forhold til ham indeholdt den egentlige Kærne af mit Livs skönneste Blomstringstid; det var den tidligere aandige Kærligheds hellige Rus, der gennemtrængte mig, og hin tidligere Ungdoms religiöse Umiddelbarhed fremtraadte atter med sine Glæder og sin Tillidsfuldhed . . .“
2) J. Gottfried Scheibel (f. 1783 † 1843) blev 1811, altsaa omtrent samtidig med Steffens, ansat som Professor i Breslau og Præst (Diakon) ved den lutherske Kirke.
1) I Heines „Die romantische Schule“ 2tes Buch omtales Steffens saalunde: „Unter den Schülern des Herrn Schelling nennt Deutschland in besonders rühmlicher Weise den Herrn Steffens, der jetzt Professor der Philosophie in Berlin. Er lebte zu Jena, als die Schegel dort ihr Wesen trieben, und sein Name erklingt häufig in den Annalen der romantischen Schule. Er hat späterhin auch einige Novellen geschrieben, worin viel Scharfsinn und wenig Poesie zu finden ist. Bedeutender sind seine wissenschaftlichen Werke, namentlich seine Anthropologie. Diese ist voll originaler Ideen. Von dieser Seite ist ihm weniger Anerkennung zu teil geworden, als er wohl verdiente. Andere haben die Kunst verstanden, seine Ideen zu bearbeiten und sie als die ihrigen ins Publikum zu bringen. Herr Steffens durfte mehr als sein Meister sich beklagen, dass man ihm seine Ideen entwendet. Unter seinen Ideen gab es aber eine, die sich keiner zugeeignet hat, und es ist seine Hauptidee, die erhabene Idee, „Henrik Steffens, gebohren den 2 Mai 1773 zu Stavanger bei Drontheim in Norwegen sei der grösste Mann seines Jahrhunderts“. Seit den letzten Jahren ist dieser Mann in die Hände der Pietisten geraten, und seine Philosophie ist jetzt nichts als ein weinerlicher, lauwarm wässerichter Pietismus.“
1) Steffens udtaler saaledes (X, 442): „Tyskland er det var min ved et langt Liv dybt grundede Overbevisning kaldet til at befri alle Fastlandets Kulturfolk [!], ikke derved, at det söger at paatvinge fremmede Folk sin Ejendommelighed, men tværtimod derved, at det henviser ethvert Folk til sig selv og sin egen Historie. Kun saaledes kunde en dybere Forstaaelse blive mulig, og Folkene kunne, idet de vokse op til egen Personlighed, begynde den gensidige Samtale, der vil löse Tidens Misforstaaelser, og vente paa, at alle Tidens dybere Aander nærme sig hverandre. Ligesom Tyskland i Europa, saaledes traadte i Tyskland Pröjsen mig i möde som det Land, der skulde fremtræde som det befriende Midtpunkt. I denne Stats hele Historie hvilede alle Kimene til en ny Udvikling [!] . . .“
2) Ludv. Schröder: „Den nordsike Folkehöjskole“ (Kbhvn. 19045) S. 34: „Den 11. November 1802 begyndte Henrich Steffens sine Foredrag .... og lagde derved det Frökorn i Grundtvigs Sjæl, hvoraf Folkehöjskolen skulde vokse ud.“
Steffens *)
*) Medens Brevet til Kongen er skrevet med Steffens's egen, noget rystende Haand, skyldes Afhandlingen uden Tvivl en Afskriver, der ikke har været ret kyndig i Dansk. I hvert Fald findes her adskillige Stavefejl, som Udgiveren naturligvis ikke har medtaget, og nogle Meningslösheder, der ere rettede ved Sammenholdelse med „Gutachten über das System des öffentlichen Unterrichts, mit besonderer Beziehung auf die Akademie zu Soröe, erstattet an S. M. den König von Dänemark", der findes i Schellings: Nachgelassene Schriften von H. Steffens, Berlin 1846. Naar det her tilföjes: „Ursprünglich im dänischen geschrieben 1845“, synes dette, da Brevet til Kongen er skrevet faa Dage för Steffens' död, mindre rimeligt. Snarere maa man antage, at Steffens först har nedskrevet dette Opsæt (nævnt under Mærket G) paa Tysk, hvori han med större Lethed kunde udtrykke sine Tanker.
1) J. Basedow (f. 1723 † 1790), tysk Pædagog, paavirket af Rousseaus „Emile“. [Udg.]
1) Den polytechniske Læreanstalt i Köbenhavn stiftedes 1829. [Udg.]
1) Jærnvejen mellem Köbenhavn og Roskilde aabnedes 1847 og fortsattes 1856 til Korsör. [Udg.]
1) Dr. Zeuthen, H. Steffens' Söstersön, fortæller („Mine förste 25 Aar“, Kbh. 1866), at han under sit Ophold i Breslau hörte sin Onkel holde en geografisk Forelæsning, der dog ikke efterlod noget bestemt Indtryk; Steffens havde nemlig ondt ved at udtrykke sig, naar det kom an paa en nöjagtig, tro og ikke paa en ideal Beskrivelse eller Skildring. Ogsaa i hans religionsfilosofiske Forelæsninger savnedes Bestemthed i Tankeudviklingen. Ved Afskeden udtalte Zeuthen, at Steffens' egen Personlighed især havde været Genstanden for hans Studium i Breslau. Steffens svarede: „Ja, Guld har været mig givet; men det har været som at kaste Perler for Svin.“
Actinier, | en Slags Koraldyr, „Söanemoner“. |
Aggregat, | (uordnet) Samling, Masse, broget Blanding. |
Agonie, | eg. dödskamp; brugt i Bet.: Slövhed, Dorskhed. |
Alder, | [t. Alter], brugt = Alderdom. |
Anastomose, | Forbindelse ved mellemlöbende Grene af blödkar ell. Nerver. |
Animalisation, | Forvandling til dyrisk Stof. |
Animalisationens πσωτοτυπον, | Dyreforvandlingens Urbillede. |
animalisere, | forvandle til, gore lig med Dyr. |
anorganisk, anorgisk, | livlös, uorganisk. |
Anskud | [t. Anschuss], Tilströmning, Tilvækst; Krystallisation, Krystallisering. |
anskyde | [t. anschiessen], vokse ud; danne Krystaller. |
anstikke | [t. anstecken], smitte. |
Antenner, | Fölehorn. |
Approximation, | Tilnærmelse. |
Axiom, | Grundsætning. |
Baryth, | et metallisk Grundstof. |
besynderlig, | brugt = særlig, ejendommelig [t. besonders]. |
cam(m)eralistisk, | statshusholdersk. |
Calcedon (Chalkedon), | en mælkeblaa eller graa, halv gennemsynlig Halvædelsten. |
Caput mortuum, | Dödningehoved; i Kemien: Bundfald. |
Chondropterygii, | Bruskfisk. |
Chrysomeler, | Plantebiller, Guld ell. Blomsterbiller, hvortil hörer Kartoffelbillen. |
Cicader, | en egen (plantesugende) Insektorden(Sang, Skum, MannaC.) |
Cirkon | (Zirkon), en brunröd Ædelsten, indeholdende blandt andet Kiselsyre. |
Coexistenz, | Medtilværelse, Medvær. |
cohcerenty | Sammenhængende. |
Contagion, | Smitte. |
Continuitet, | Sammenhæng. |
cryptogamiske | Dyr, Dyr med skjulte Könsorganer. |
Dasypus, | Bæltedyr. |
demonstrativ, | paavisende, forklarende. |
Differentia specifica, | Indbegrebet af de Kendemærker, hvorved én Slægt, én Art adskiller sig fra alle andre. |
Discontinuitet, | Mangel paa Sammenhæng. |
Dynamik, | Lære om Kraften, Kraftlære. |
erklære, | brugt forklare, tyde [t. erklåren]. |
Evidenz, | Klarhed, Haandgribelighed. |
Evolution, | Udvikling, Udfoldning. |
flagellum generis humani, | Menneskeslægtens Svöbe. |
Flöts [t. Flötz], | vandret strygende (oprindelig i Vand afsat) Lag, Aflejring af en Sten eller Bjærgart. |
Fossil, | förstening. |
frembringe | brugt fremföre [t. hervorbringen]. |
Gestalt | [t. Gestalt], Skikkelse. |
Glandel, | Kirtel. |
Gneus eller Gneis | [t. Gneis(s)], en lagdelt Stenart, der bestaar af Kvarts, Feldspat og Glimmer. |
glindsende, | brugt glimrende [t. glånzend]. |
Graaewacke | [t. Grauwacke], en Slags finkornet Sandsten. |
heterogen, | forskjelligartet, uens. |
Holothurier, | en Slags Straaledyr, „Söpölser“. |
Hyalit, | eg. Glassten; et hvidagtigt, gennemsynligt Mineral. |
immanent, | iboende. |
imponderabel, | som ikke lader sig veje. |
indlade, | brugt indbyde [t. einladen]. |
Infallibilitety | Ufejlbarhed. |
Kuppe | [t. Kuppe], rund Top, afrundet Spids. |
Lacerter, | Ögler. |
lymphatiske Kar, | Sugeaarer. |
Madreporer, | Stjærnekoraller. |
Manis, | Skældyr. |
mater dolorosa, | den smertefulde Moder, ɔ: Jesu möder under Korset. |
Meduser, | en Slags Vandmænd eller Gopler. |
Middelpunkt | [t. Mittelpunkt], Midtpunkt. |
Misforstand | [t. Missverstand], Misforstaaelse. |
Molluscer, | Slim ell. blöddyr. |
nedre, | nedrere [t. niedere], lavere. |
Nomenclatur, | Samling af Kunstudtryk. |
Oryktognosie, | ældre Navn paa Mineralogi. |
oscillere, | svinge, vakle. |
Overrest | [t. Uberrest], Levning. |
Penetration, | Gennemtrængen, Indtrængen. |
Phryganeer, | Vaarfluer. |
pium desiderium, | fromt Önske. |
Postulat, | Fordring, Krav. |
Primordialfluidum, | den oprindelig flydende Materie, hvoraf de faste Dele skulle være opstaaet ved Fortættelse eller Bundfældning. |
Proteus polymorpha, | et Slags Infusionsdyr. |
Præcipitaty | Bundfald, Nedslag. |
præcipitere, | bundfælde. |
Ramiflcation, | Forgrening. |
Residuum, | Rest, Levning. |
Sands, | brugt = Mening [t. Sinn]. |
Sats | [t. Satz], Sætning. |
secernere, | udsondre, udskille. |
Secretion, | Udskillelse, Afsondring. |
Sensibilitet, | Föle, Fornemmelses evne. |
Serpula, | Slægt af Rorormene. |
Stikstof | [t. Stickstoff], Kvælstof. |
Stringenz, | Nöjagtighed, Skarphed. |
Strontian, | et sölvlignende Metal, som lader sig hamre. |
Struktur, | Bygning, Legemsbygning, Indretning. |
Substrat, | Grundlag. |
Superstition, | Overtro. |
synderligen | [t. sonderlich], særlig. |
Talk, | et blödt, grönlig hvidt Mineral, der bestaar af kiselsur Magnesia. |
Tentakler, | Föletraade, Fölere. |
Tubipora, | Rörkoraller. |
ubehindret | [t. unbehindert], uhindret. |
undergaaet | [t. untergegangen], tabt. |
underst | [t. unterst], lavest. |
Vandstof | [t. Wasserstoff], Brint. |
vasculos, | fuld af Kar, rig paa Aarer. |
Volvox Globator, | en Slags encellede, med Infusionsdyr beslægtede Organismer, hörende til Klassen Flagellater. |
Vorticella rotatoria, | en Slags Infusionsdyr, „Klokkedyr“. |
Zoophyter, | Dyrplanter eller Plantedyr, Dyr, som fordum mentes at staa mellem Dyre og Planteriget. |
Æquivalent, | Erstatning, Vederlag. |
GYLDENDALSKE BOGHANDEL NORDISK FORLAG
NY LITERATURForlagstrykkeriet, Klareboderne 3, Köbenhavn K.