VED
KØBENHAVN
H. HAGERUPS FORLAG
1911
FORORD
Første halvdel af forrige hundredår var i mange henseender en grødefuld tid for det danske folk. Mange af fortidens hæmmende og snærende bånd løsnede sig eller sprængtes. Almuen vågnede op efter den lange vintersøvn, og bonden løftede hovedet og trådte frem til kamp for materiel og åndelig frigørelse. Rundt omkring i hele landet gik kække og offervillige mænd foran i det brydfulde og vanskelige arbejde med at vække deres standsfæller til nationalt, politisk og kristeligt liv. Her må i første række nævnes mænd som den jyske gårdmand Ole Christian Kirk , der udførte et udmærket arbejde mellem sine landsmænd for national og politisk fremgang, og den fynske husmand Kristen Madsen (Bregnør), som på Fyn udførte et ikke mindre betydende arbejde for det kristelige livs pleje og vækst der ovre.
Men heller ikke mellem Sjællænderne skortede det på gode kræfter, der vilde lægge ud. Og godt var det; for åndelig død og dvale hvilede endnu over store dele af den sjællandske befolkning. Dette var forøvrigt ikke så underligt, da præsterne, som hidtil var de eneste, der havde haft betingelser for at kunne tage sig af folkets åndelige opdragelse, grundigt havde forsømt denne vigtige side af deres gærning. Den såkaldte rationalisme havde desværre i alt for høj grad vendt mange præsters opmærksomhed bort fra de store åndelige og kristelige værdier. I stedet for optoges tankerne af alskens landøkonomiske studier og forsøg med det formål for øje at gøre landbruget mere indbringende end hidtil.
I Sydsjælland, herreborgenes og de adelige slottes egn, var selvsagt bøndernes åndelige tilstand ikke den bedste. Men også her var præsterne stærkt optagne af materielle opgaver. Her sad f. eks. i Everdrup i Præstø amt præsten L. M. Wedel og spekulerede over landbrubrugets drift. Han forfattede og udgav et skrift: „Samlinger om Agerdyrkning og Landvæsen“ og fik på sin præstegård indrettet „et komplet sommerstaldfodringssystem“, så han i den henseende var „omtrent 100 år forud for Sin tid“. Ligeså var Nabopræsten Brandt i Snesere ivrig sysselsat med at fremhjælpe agerbruget i sit sogn „ved opmuntring og lån af sædekorn og penge“, ligesom han selv var en fremragende landmand.
I og for sig var det naturligvis udmærkede opgaver, disse og mange andre præstemænd i Sydsjælland satte sig; men man kan jo ikke have sin fulde opmærksomhed to steder på en gang. Derfor blev under disse forhold folkets åndelige opdragelse ofte i høj grad forsømt, og tiden blottedes for åndelig varme og idealisme.
Det er ikke at vente, at den unge N. F. S. Grundtvigs to kortvarige virksomheder som kapellan, i Udby 181113 og i Præstø 182122, skulde kunne sætte dybere spor i Sydsjælland. Han var jo endnu ikke den gang ret bleven sig sit kald bevidst, og hans virksomhed udadtil var desuden endnu væsentlig kun litterær.
En af de første, som med held søgte at bringe liv i de døde vande, var den mærkelige skolelærer Rasmus Sørensen i Vensløv ved Slagelse. Navnlig efter at han havde taget sin afsked som skolelærer og i fire år omvandrede i landet, før han (1848) drog til Amerika, kom han i nøje personlig berøring med almuen omkring i landet, ikke mindst i Sydsjælland, og øvede derigennem en stærk påvirkning på den. Hans arbejde var dels politisk, dels almindelig folkeoplysende og dels kristeligt. Han søgte at tilskynde og vejlede bønderne til for stænderforsamlingerne at fremføre deres ønsker, for eksempel angående den almindelige værnepligts indførelse eller vedrørende beskatnings og tiendeforhold. For fæstevæsenets ophævelse og herregårdenes udstykning virkede han utrætteligt. For at fremme den sidste sag fik han således et møde i stand i Rønnede kro, og ved denne lejlighed stiftedes en „Landcommunalforening“ for bønderne i Præstø amt.
I sit arbejde for at frigøre og højne bøndernes økonomiske og politiske stilling fandt Rasmus Sørensen en ivrig hjælper i husmand Peder Hansen fra Lundby i Præstø amt, der dog fortrinsvis søgte at fremhjælpe den undertrykte husmandsstand.
For almindelig folkeoplysning virkede Rasmus Sørensen på mangfoldige måder. Han opmuntrede bønderne til at stifte læseforeninger, så de en aften ugentlig kom sammen med deres skolelærer eller en anden mand, der kunde læse og forklare godt, og der kunde da udvikle sig fri samtale og indbyrdes tankeudveksling om det læste. Hvor han kom omkring, gav han desuden skolelærerne tilskyndelse og vejledning til at holde aftenskole for ungdommen.
Men Rasmus Sørensens tanke gik endnu videre. Længe havde han haft det stille håb, at han ved hjælp af en af ham oprettet udstykningsforening kunde få et stykke jord med bygning i besiddelse, og her vilde han så indrette en skole og, som han selv skriver, være „Skolelærer for de voxne Bondesønner, der da sammesteds kunde være sendt til ham til Undervisning i de Vintermaaneder, da de havde Tid nok til at lære saa meget, at der i Tiden af dem kunde vorde [et] Mellemled mellem de andre Bønder hjemme og deres Skolelærer og Præst.“ Det var da hans håb, at „selvstændig Oplysning, Retskaffenhed og Christendom vilde vorde eftertragtet, paaskjønnet og udbredt, saa at Læsning, Skrivning, Regning, Forhandling og Behandling af de fælles gode og almengavnlige Anliggender maatte paa denne selvvirksomme og selvdeeltagende Maade have vundet Anerkjendelse og Indgang hos alle de mange, der lærte at erfare, at Oplysning og Forædling ved Tro og Gudsfrygt er netop det, der formaaer at besørge de materielle Interesser saaledes, at selv disse vorde en Skole for dem til at eftertragte, udvikle og besørge deres åndelige og evige Interesser.“ Gik det godt med dette forsøg, tænkte han sig flere sådanne skoler oprettet på samme måde.
Det er jo intet mindre end planen til en dansk folkehøjskole, Rasm. Sørensen her udvikler. Og det er beklageligt, at det aldrig lykkedes for ham at få denne plan udført i virkeligheden.
Gennem Rasm. Sørensens virksomhed på de forskellige områder gik som en understrøm hans varme og ildfulde Kristentro, så også i ren kristelig henseende fik han stor betydning for sin tid. Han stod også som udgangspunkt for det lægmandsarbejde, der i de følgende år med iver optoges, bl. a. af den blinde lægprædikant Jens Sørensen Dyrholm.
Man har kaldt denne foran kortelig skildrede første bevægelse i Sydsjælland for „Bondeopvækkelsen“. Den viser i hvert fald, at folkeageren ikke her henlå uænset. Nu gjaldt det så om, at der kunde fremstå mænd, som kunde og vilde fortsætte det påbegyndte arbejde og føre bevægelsen videre. Og sådanne mænd kom heldigvis i rette tid. Det er en af disse, vi i det følgende skal lære nærmere at kende.
En tre fjærdingvej nord for den lille skønt beliggende by Præstø ligger landsbyen Sjolte. Fra Præstø fjords vestlige bred („Lillestrand“) er der kun en fjærdingvej op til byen; men på dette korte stykke stiger vejen en snes meter. Der er derfor fra højdepartierne ved Sjolte et pragtfuldt udsyn over de ejendommelige omgivelser i øst: ret en romantisk blanding af land og hav. Der nede ligger den venlige, sølignende Præstø fjord, begrænset af den lave tange Fedet, der lig en lang, fremstrakt arm varlig lukker for den stille fjord som for at værne om dens fred og beskytte den mod Præstøbugtens kraftige bølgeslag. Men hist ude bag Fedet breder sig havets blå flade, og der ser man sejlere glide frem som hvide svaner og bringe bud om den store verden. Dog drages blikket videre ud; det strejfer Jungshoveds kraftige kystparti og standser først ved det høje landskab der ude i baggrunden. Det er Høje Møn. Er vejret klart, ser man som en bredt, hvidt bælte, der skiller mellem land og hav. Det er et Parti af den berømte klint, som navnlig i aftensolens belysning kan se pragtfuld og lokkende ud.
Naturen har altså gjort sit til at værne Sjoltes beboere mod at henfalde til et snæversyn eller en smålighed, der har nok i sit eget.
Selve byen gør ellers et hyggeligt og hjemligt indtryk. Dens navn „Sjolte“ kommer formodentlig af „sjøholte“ = søskov. Dette stemmer i hvert fald godt med byens tidligere omgivelser, som netop bestod af sø og skov. Mod vest lå en lille ferskvandssø, hvor nu en lavning findes, og bakken, som hæver sig op fra lavningen, kaldes endnu Søbakken. Mod øst lå som nu den sølignende, foran omtalte Præstø fjord, mens smukke skove indtil slutningen af 17hundredtallet omgav byen mod nord og syd. I en af byens gårde boede i begyndelsen af forrige hundredår gårdmand Ole Jensen og hans hustru Else Nielsdatter . Ole Jensen var en mand af stærk karakter. Hermed følger ofte en noget stræng natur, og Ole Jensen var stræng, både over for sig selv og over for sine omgivelser også over for sin kone, som ellers var så ualmindelig godsindet.
Ole Jensen og Else Nielsdatter havde flere børn. Den 28. Oktober 1816 forøgedes familjen med et drengebarn, som dagen efter blev hjemmedøbt og i dåben fik navnet Jens Olsen. Faddere var i følge den gamle kirkebog: „Mætte Rasmusdatter i St. Ryttinge. Lars Nielsen, Jens Nielsen, Hans Nielsen, Peder Jensen, alle af Siolte.“
Årene gik, og jens Olsen voksede til; men hans barndom i hjemmet ved man kun lidt om. At hans strænge fader allerede tidlig har ladet ham få en forsmag på, at livet også har en ublid side, kan der ingen tvivl være om; men hos sin moder har han da kunnet hente hjælp til at bevare det milde og bløde i sit sind. Og godt var dette; for lille Jens kom allerede i en tidlig alder til at døje meget ondt. Først var der den ulykkelige hændelse, hvorved han mistede sit ene øje. Han var den gang 67 år gammel. Han legede med en ældre broder; denne holdt en oplukket kniv i hånden. Jens vilde have den og rakte efter den; men broderen holdt den i vejret og var da så uheldig at tabe den ned i Jens' ene øje. Tungt var det for hans moder, når hun siden måtte „dryppe“ ham i det sårede øje og så, hvor han led derved; men tungere var det dog for Jens selv; hans øje mistede nemlig sekraften. Dog fik han mere af livets lys og herlighed at se med sit ene øje end de fleste med deres to!
Dernæst var der skolelivet med alle dets lidelser. Den gamle Sjolte skole, der 1854 brændte ved ildspåsættelse, lå omtrent på samme sted som den nuværende. Da lille Jens skulde til at gaa i skole, var velagtede hr. Hans Suhr lærer. Han havde oprindelig været røgter hos pastor Warthoe i Snesere; men ved præstens hjælp var han bleven forberedt til skolelærergærningen. Han var en stræng lærer og havde desværre den opfattelse, at lærdommen skulde prygles ind i børnene. Flere gange havde han straffet adskillige af børnene lovlig hårdt, og til sidst blev det beboerne for meget. En aften kom der ind i skolen to mandspersoner, forklædte i kvindeklæder. De foregav at ville tale med Suhr, men overfaldt ham og mishandlede ham i høj grad. Hans bryst blev stærkt medtaget, og han døde et fjærdingår efter af brystsvaghed. Misgærningen blev aldrig opdaget eller påtalt.
Lærer Suhr havde iøvrigt, forinden denne skæbnesvangre begivenhed fandt sted, modtaget en meget erkendtlig skrivelse fra det kgl. danske kancelli, hvori der udtaltes tilfredshed med hans „udviste Nidkærhed“ i embedsførelsen !
På hans gravsten, bekostet af pastor Warthoe, Snesere, står nederst :
„Hans sjældne Duelighed, Flid og Retskaffenhed har efterladt ham et varigt Minde i Menigheden“.
Lærer Suhrs eftermand var en hr. Eskildsen, der var lærer i Sjolte indtil sin død 1831 samme år, som Jens Olsen blev konfirmeret. Om ham meddeles det, at han var „af et let pirreligt og hæftigt sind“ !
Af disse korte oplysninger om de Sjolte skolelærere vil man let forstå, at skolegangen hos dem ikke var lutter fryd og glæde for Jens Olsen.
Han blev konfirmeret den 10. April 1831 af pastor Warthoe, som bl. a. roses for sine konfirmationstaler, der var i høj grad „indtrængende og bevægende, saa det skulde være en meget ligegyldig Natur, der ikke bevægedes ved disse Lejligheder.“ „Saaledes erindre flere gamle ikke alene Teksten, men lange Stykker af Tiltalen og den af ham holdte Bøn ved deres Konfirmation, saa vel som den specielle Tiltale, han holdt for hver enkelt Dagen forinden, da han ovre i Kirken kaldte hvert Barn op til sig i „Degnestolen“ og gav dem enkeltvis Formaning; Trøst og Opmuntring eftersom tiltrængtes“. (Jensen: Snesere Sogn.)
Man kan af dette slutte sig til, at Jens Olsens konfirmation blev fyndig og alvorlig.
Ja, strænge og nidkære har Jens Olsens opdragere utvivlsomt været. Og det er sikkert ikke mere, end hvad der kan tilkomme ham, når der i Snesere kirkebog under 10de April 1831 til notitserne om hans konfirmation er føjet følgende
„Dom angaaende Kundskab og Opførsel: Meget gode Kundskaber og Opførsel.“
Jens Olsen kom vel over den vanskelige overgangstid fra dreng til karl den, man har kaldt lømmelalderen, og som af mange spildes og ødsles bort til pjankede adspredelser til at øve sig i at ryge tobak og spytte, spille kort og fjase med pigerne osv. Hos Jens Olsen var imidlertid for længst en alvorlig grundtone anslået. Vel kunde han nok more sig med de andre unge; men han var dog ikke som alle de andre. Når de unge kom sammen i legestue, viste han sig som en ypperlig danser; men han bar sig heller ikke her ad som de fleste unge karle, der kun er ivrige efter at danse med de piger, der i forvejen er rigtig „i vinden“. Nej, Jens Olsen skulde nok sørge for, at alle kom til at more sig, og han trak derfor de piger frem på dansegulvet, som ellers måtte finde sig i at „sidde over“ ved dans efter dans.
Allerede i disse tidlige ungdomsår, mens han gik hjemme som karl, blev hans sans vakt for det åndelige livs værdier. Der var på herregården Engelholm, en halv mils vej fra hans hjem, en ung huslærer, som var grebet af den kristelige lægmandsbevægelse. Han holdt på bestemte aftener kristelige sammenkomster på Engelholm, og Jens Olsen gik dertil for at være med. Ja, det kunde ganske vist ske, når han kom noget sent hjem fra arbejdet, at han kunde liste en hest ud af stalden og snige sig bort på den, uden at hans fader mærkede det; men ellers var det nok i almindelighed ikke så let for ham at slippe hjemme fra, og mange gjorde sig lystige over ham. De betragtede det vistnok som en særhed ved ham. Men Jens Olsen gik støt og rolig sine egne veje.
I Brøderup boede husmand Peder Christensen og hustru Kirsten Jensdatter. Deres kår var små; men børneflokken øgedes hurtig. Når Peder Christensen med mellemrum kom ned til Sjolte til sin kones søster Karen, der var barnløs, og fortalte, at nu havde han fået en ny arving, sagde hun gærne med et stænk af misundelse: „Det er da også forfærdeligt med alle de børn !“ Dertil plejede Peder Christensen sagtmodig at svare: „Ja, nu er det også den sidste.“
De fik dog ialt kun fem børn nede idet lille hjem, deriblandt en pige, som kom til at bære navnet Lisbeth Pedersdatter. Hun blev født den 23. April 1816 og blev samme dag hjemmedøbt. Mellem fadderne var gmd. Jens Nielsen af Sjolte, der var gift med Peder Christensens svigerinde, den foran omtalte Karen.
Der er ingen, som ved, hvilke tanker Jens Nielsen har haft, da han stod fadder til Lisbeth Pedersdatter; men som foran bemærket var hans og hans hustru Karens ægteskab barnløst, og det blev da sådan, at de tog Lisbeth til sig og lod hende træde i datters sted med arveret til, hvad de efterlod sig.
Den 18. April 1830 blev hun konfirmeret af pastor Warthoe. Og nu vendte plejeforældrenes tanker sig mere alvorligt mod datterens fremtid; men i hin tid kunde man kun tænke sig kvindens fremtid betrygget i ægteskabets sikre havn.
Gården var fæste under baroniet Gavnø; men Lisbeth stod dog som den selvskrevne til at blive fremtidig gårdmandskone der. Det var en af de bedste gårde i Sjolte. Spørgsmålet var nu, hvem hun vilde føre der ind som sin husbond og herre? Dette spørgsmål var, forstår man nok, både alvorligt og vigtigt for Jens Nielsen og Karen.
Der var ikke langt mellem Jens Nielsens og Ole Jensens Jens Olsens forældre. Man havde derfor fra gammel tid „bagt sammen“ på de to gårde. Hver gård havde sin ovn; men for at spare både arbejde og brændsel bagte man skiftevis hos hinanden. Om morgenen tidlig bar man da dejgen fra den ene gård hen til den anden, hvor bagningen skulde gå for sig. Når så brødene var satte i ovnen, gik konerne gærne en omgang ud at se på kreaturerne, og ved sådanne lejligheder kom det mere end en gang på tale imellem dem, hvor rart det kunde være, om Jens kunde komme hen i Jens Nielsens gård og få Lisbeth til kone.
Og hvor mærkeligt kan det ikke ofte gå! Da tiden kom, fik de to unge virkelig sind til hinanden. Og den 16. Juli 1845 stod de bægge for alteret i Snesere kirke, hvor pastor Østrup viede dem sammen som rette ægtefolk at være.
Jens Nielsen og Karen havde allerede da med glæde afstået gården, så de to unge kunde tage fat. Kort før brylluppet kørte Jens Olsen til Vindbyholt godskontor for at få papirerne på gården bragt i orden. Godsforvalteren spurgte da skarpt: „Er det nu også Deres alvorlige mening, at De vil ægte pigen, så De ikke først får disse sager bragt i orden og derefter narrer hende og beholder gården ?“
Jens Olsen forsikrede dog, at godsforvalteren kunde være ganske rolig i så henseende.
De nygifte var omtrent lige gamle, da de bægge var født samme år. Jens Olsen gik nu i sit 29de år. Lisbeth havde allerede fyldt sit.
Det blev et lykkeligt ægteskab. De to udfyldte hinanden på en ypperlig måde. „Lisbeth Jens Ols' “ delte ikke blot sin mands opfattelse, men stod ham også altid trofast bi i hans arbejde. Stadig så man den lille; trivelige kone
Der levedes et rigt hjemliv i Jens Olsens gård i Sjolte. Alle i gården betragtedes som hørende til huset og familjen. Folkene kaldte altid Jens Olsen og hans hnstru for „Vor far“ og „Vor mor“, og det var ikke mundsvejr, men netop betegnende for det gensidige forhold.
Når alle om aftenen efter endt dagværk sad samlede i dagligstuen, modtog den indtrædende fremmede et ejendommeligt, hyggeligt indtryk. Nær ved kakkelovnen stod et lille bord, hvorpå der var anbragt en oljelampe eller et lys. Omkring bordet havde så alle samlet sig i kreds og var travlt beskæftiget hver med sit særlige husflidsarbejde: „Vor mor“ spandt, den ene af pigerne kartede, en anden syede; den ene karl sad og istandsatte seletøjet eller syede grimer, den anden karl og drengen lavede riskoste; men den lille datter sad og læste lektier eller lyttede sammen med de andre til „Vor far“, der sad for enden af det lange, svære egetræsbord og ofte læste højt af Anton Nielsens nyudkomne fortællinger eller af andre gode bøger. Aftenen sluttede altid med en eller anden aftensang.
Når Jens Olsen og Lisbeth rejste ud, sagde de gærne til folkene: „Skulde her komme nogen, så sørg for, at de får noget at spise og drikke!“ Og så modtog folkene de fremmede, beværtede dem og viste dem omkring, ganske som om de var husbondsfolk.
Men det hændte sig heller ikke så sjældent, når Jens Olsen og Lisbeth skulde køre til kirke eller ud at besøge venner, at Jens Olsen f. eks. kunde sige til karlen: „Vil du med mig og Vor mor, så skynd dig og tag tøj på!“
Når folkene gik hjem til julen, fik hver af dem et hvedebrød under den ene arm og et sigtebrød under den anden til dem hjemme. Det kaldte man „julerente“. Ja, at Jens Olsen havde sine folk så længe og altid fandt dem så trofaste, havde ikke mindst sin grund i, at hans kone plejede og omgikkes dem så godt. Hun var dem også i bogstaveligste forstand en god „madmoder“.
For Jens Olsen og Lisbeth var ikke af dem, der skiftede folk hvert halvår. Nej, de havde i reglen deres folk i årevis, ikke sjældent op mod en halv snes år.
Og når de så rejste bort, tabte Jens Olsen og Lisbeth dem ikke af syne, men var altid glade for siden at kunne række dem en hjælpende hånd.
Det kan deres gamle endnu levende tjænestfolk fortælle om og gør det også gærne.
En af Jens Olsens karle, som havde tjænt hos ham i mange år, skulde giftes. Vor far kunde svært godt lide karlens kæreste, og han forærede hende da 100 kroner, idet han sagde: „Det skal være til bohave.“ „Ja,“ siger så Vor mor til karlen, „så vil jeg såmænd give dig brudeklæderne.“ Og hun gav ham lov til at bestille en flunkende ny dragt fra top til tå på hendes regning. Den kostede over 100 kroner. Siden gav Jens Olsen de unge folk et får. Da de derefter begyndte at lægge vind på roer, bad Jens Olsen dem tage en ko på foder og for en tid give den roer, da den ikke ret vilde give mælk. Men det endte med, at da de vilde aflevere koen, sagde Jens Olsen, at nu måtte de heller beholde den.
En anden af hans gamle tjænestekarle vilde fæste et hus under Bækkeskov. Men for at få nogenlunde gunstige vilkår ved en sådan lejlighed, måtte man den gang „smøre“ forvalteren med et eller andet, så han derved kunde blive stemt lidt eftergivende. Karlen har næppe iagttaget denne formalitet. I hvert fald henvendte han sig til Jens Olsen og beklagede sig over, at forvalteren var vanskelig at komme til.
„Det skal vi såmænd nok komme over,“ sagde Jens Olsen. Så talte han med sin hustru om sagen, og resultatet blev, at karlen fik en dejlig stor gås med sig fra gården. Og nu var der intet i vejen med forvalteren; han blev hurtig stemt mildere, og fæstet kom i orden.
Disse er kun enkelte Træk af mange lignende. Det skal blot tilføjes, at når Jens Olsens gamle tjænestefolk fortæller om ham, erkender de, at foruden disse materielle værdier gav han dem langt større åndelige værdier for hele livet; og meddeleren heraf har set, hvordan mindet om deres gamle husbond kan overvælde dem sådan, at de må græde som børn.
Da Jens Olsen overtog gården efter Jens Nielsen og Karen, var den, som foran bemærket, fæste under baroniet Gavnø; men han blev en af de første i sin egn, som købte gården ind til fri ejendom. Og han havde fra første dag af taget fat på at forbedre den. Det viste sig også snart, at han var en mand, der vilde have sit kram i orden. Bygningerne var gamle og faldefærdige. Han lod dem derfor efterhånden ombygge, længerne i årene 18491850 og stuehuset 1856.
Bygningerne blev indrettet efter alle datidens fordringer, så de endnu den dag i dag er fuldt tidssvarende og statelige at se til. I stuehuset indrettede han store og rummelige stuer, der i mange år blev benyttet til de møder, som siden skal blive nærmere omtalt. Men da han byggede sin gård så flot, var det ikke frit for, at folk anså ham for ikke at være rigtig klog.
Han nøjedes dog ikke med at rejse første klasses bygninger; men han sørgede ikke mindre for at få oparbejdet et første klasses landbrug.
Af det foranstående ses det, at Jens Olsen forstod at leve „et Jævnt og muntert, virksomt liv“. Men han forstod også at holde „øjet, som det skabtes, himmelvendt“. Han blev en mærgelgraver i dobbelt forstand ikke blot en mærgelgraver der ude i sin egen mark; men han blev også en åndelig mærgelgraver mellem sine standsfæller i Sydsjælland. Og her fik han sin største betydning.
Hans åndelige livsytringer lod ham aldrig falde i søvn. Aldrig skyede han møje eller vanskeligheder af nogen slags, når det gjaldt om at tilegne sig åndelig næring. Det viste han allerede i sin tidlige Ungdom, da han gik ud til Engelholm til møderne der. Som ældre viste han dette endnu mere fremtrædende. Han skulde nok sørge for at komme hen, hvor der var åndelige værdier at hente. Om søndagen sparede han ikke hestene, men kørte 34 mil for at få et levende ord at høre. Han kørte mangen gang til Mærn for at høre Peder Rørdam. Siden hen kørte han ofte til Ulse for at høre pastor A. Leth eller til Rønnebæk for at høre pastor C. J. Brandt. Man fortæller, at han det sidstnævnte sted ofte traf sammen med den menneskekærlige baronesse ReedtzThott, Gavnø, der også gærne hørte den Rønnebæk præst. Hun satte megen pris paa Jens Olsen og borede sig derfor ofte ind mellem mængden i den fyldte kirke for at finde ham og sidde ved siden af ham.
Men Jens Olsen gav sig flere gange ud på længere rejser for at gøre åndelige oplevelser. Således kørte pastor Brandt i året 1866 de 11 mil fra Rønnebæk til Vallekilde for at besøge Trier og pastor Hoff, og han havde ved den lejlighed de to fremragende og åndsbeslægtede sydsjællandske bønder Niels Jensen fra Stenstrup og Jens Olsen fra Sjolte med sig. Trier fortæller i sin bog „Femogtyve års skolevirksomhed“ om, hvor et sådant besøg virkede festligt og oplivende. Men oplivelsen var nok ikke mindre for Jens Olsen. Senere besøgte han også Høng højskole.
Ja, Jens Olsen nåede endogså engang helt over til Odense for at være med til et stort vennemøde der. Han boede ved denne lejlighed hos den bekendte fynske bonde Poul Rasmussen i Sanderum.
Når så Jens Olsen kom hjem fra sine rejser, kunde han som ingen anden fortælle om det store, han havde oplevet, sådan at alle i hans hus både familje og tjænestefolk blev stærkt grebne deraf.
Men Jens Olsen nøjedes ikke med selv at tage ud til møder ude omkring. Han vilde gærne hjælpe dem, der ikke sådan kunde komme hjemme fra, til at gøre lignende Oplevelser. Og derfor søgte han at samle folk til møder i hjemmet i Sjolte.
De begyndte i det små og stille som mindre møder med et mere afsluttet præg. Deres begyndelse falder helt tilbage til de første år efter Jens Olsens og Lisbeths bryllup; måske sammenkomsten på selve bryllupsdagen den 16. Juli 1845 kan betragtes som det første af dem. De begyndte Som kristelige lægmandsmøder med taler og prædikener af ældre lægprædikanter. De afholdtes flere gange årlig, og tilslutningen voksede; men endnu var der god plads i det nybyggede stuehus, og der afholdt man dem derfor foreløbig. Men efter at præsterne Leth og Brandt kom til egnen Leth til Ulse og Brandt til Rønnebæk og kunde deltage i møderne, voksede de i betydning, og den tid kom, da der blev for trangt inde i stuerne for de mange folk. Man flyttede da ud i laden. Møderne fik derved et større og mere offentligt præg. Også i anden henseende kom de til at forme sig lidt anderledes. Den mere almenmenneskelige, grundtvigske bevægelse var den gang i færd med at afløse den gamle religiøse lægmandsbevægelse, og Jens Olsen selv var efterhånden ikke mindst ved sit besøg i Vallekilde blevet vundet for Grundtvigs syn. Alt dette satte sit præg på de fremtidige møder og på denne måde udviklede sig de store vennemøder i Sjolte.
Fra de sidste år før 1870 skal nævnes enkelte møder:
I året 1868 var der den 8. Januar et ret betydeligt møde hos Jens Olsen. Fra UlseOlstrup kom for eksempel syv vogne med folk. Mellem disse var 22 elever og 3 lærere fra folkehøjskolen der (om denne se næste afsnit). Ved mødet blev der talt af lægprædikent Peder Olsen fra Grumløse, sognepræsterne Gjelbølle fra Præstø og A. Leth fra Ulse, højskoleforstander Johs. Schrøder og højskolelærer Povlsen, bægge fra Ulse, lærer Vinther fra Dysted og gårdejer Niels Jensen fra Stenstrup.
Fra året efter har man besked om to møder. Først var der et møde den 19. Maj. Ved dette blev der holdt kristeligt oplysende og opbyggelige taler af sognepræst A. Leth, højskoleforstander Johs. Schrøder, lærer Vinther og gårdejer Niels Jensen, Stenstrup.
16. Juli samme år (Jens Olsens bryllupsdag) var der atter møde, denne gang med taler af præsterne A. Leth, C. J. Brandt, Andresen fra Snesere, Henning Jensen fra Dalby og gårdejer Niels Jensen.
Disse få og spredte oplysninger vil være tilstrækkelige til at vise, at der af de oprindelige små sammenkomster allerede havde udviklet sig ret betydelige og indholdsrige møder.
Det vil vist være vanskeligt at sætte noget bestemt skel mellem de mindre møder og de senere store vennemøder. Et mærkepunkt danner dog sølvbryllupsfesten den 16. Juli 1870. Den indleder nemlig den lange række af de store vennemøder, som fremtidig kun holdtes én gang årlig, med den 16. Juli som fast mødedag.
Sølvbryllupsfesten den 16. Juli 1870 formede sig som et meget stort og indholdsrigt vennemøde med taler og sange slag i slag. Desværre blader man forgæves i de stedlige aviser efter et referat fra mødet. De har slet ikke opdaget denne mærkelige sølvbryllupsfest og har ikke et ord tilovers for den. Dette finder måske sin forklaring i, at den afholdtes netop i en af de dage, da Frankrig besluttede sig til krig med Prøjsen. Denne begivenhed lagde fuldstændig beslag på de sydsjællandske bladmænds opmærksomhed, så deres blade er overfyldte af artikler om krigsmagterne og meddelelser om, hvorlunde budskabet om krigserklæringen hilstes med almindelig flagning i sjællandske byer.
Ved denne sølvbryllupsfest blev en ny, herlig sang første gang afsungen. Den var skreven til lejligheden af pastor C. J. Brandt, der selv var til stede og talte ved festen. Den lyder som følger:
„Klokken slår, tiden går,
troen på ordet sin prøve står;
er det faldet i hjærtemuld,
overstår det vel vinterkuld,
bærer sin evighedsfrugt.
Klokken slår, tiden går,
håbet Guds børn dog fejl ej slår;
det har vinger af engleart,
flyver til himmels med bønnens fart,
kommer tilbage med svar.
Klokken slår, tiden går,
kærligheden ej tæller år;
den kan gøre det gamle ungt,
gør let det, der synes så tungt,
vand den omskaber til vin.
Klokken slår, tiden går,
ene Guds nåde urokket står;
den os fører så tryggelig frem,
bygger os hisset og her et hjem,
fyldt med den sejrrige fred.
Klokken slår, tiden går,
her har den ringet i tusind år,
hjærter husvalet i Daners vang,
kimet til kirke og løftet med sang
fanen om korsets træ.
Klokken slår, tiden går,
aldrig udrinder evigheds år,
aldrig afblomstrer Guds paradis,
aldrig forstummer hans nådes pris !
Amen! halleluja! tak!“
„Guds Fred og Lykke, kjære Venner,
Her har I os Alle, som Skyggen er falden,
Til Sølvbryllupsfest ere vi Jer Gæst.“
„Taksigelse.
Gaardmand Jens Olsen og Hustru i Sjolte have i Anledning af deres Sølvbryllup foruden andre gode Erindringer ogsaa ihukommet de Nødlidende og skænket 25 Rd., som Bestyrelsen for „de fattiges Kasse“ har uddelt til de trængende i Sognet paa Givernes Høitidsdag, den 16de d. M.
For denne Gave, hvorved flere Familier have faaet Hjælp og Opmuntring, aflægges inderlig Tak paa Undertegnedes Vegne.
Bestyrelsen for „de Fattiges Kasse“ i Snesere Sogn, den 17. Juli 1870.“
Jens Olsen vilde have fremgang overalt. Det vilde han også have i folkeoplysningen, og han kom selv til her at udføre et enestående og banebrydende arbejde for at skaffe betingelser for dens vækst og udvikling. Som foran bemærket, var den gamle Sjolte skole brændt 1854. Jens Olsen var i høj grad medvirkende til, at der blev bygget en ny kommuneskole i Sjolte, og da den 1856 skulde indvies, rejste han ind til gamle Grundtvig og bad ham om en sang. Det var lige ved den tid, da Grundtvigs højskole på Marielyst skulde indvies, og Grundtvig havde allerede skrevet en sang, som skulde bruges ved indvielsen; det var den siden så bekendte sang „Hvad solskin er for det sorte muld“. „Da nu den hjærtevindende Sydsjællænder kom til ham, mere varm end klar“, og bad om en sang, var Grundtvig godmodig nok til at give ham lov til at bruge den færdige sang først; men han indførte dog forinden i et af versene en lille tilpasning, så der kom til at stå:
„Som Dansken sejred' en sommerdag
og jog af marken de lede trolde,
nu sejre lysets den gode sag,
som trindt i Danmark så her i Sjolde.“
Min Jesus lad mit Hjærte faahele Sangen tilende, før Gæsten blev modtaget....
en saadan Smag paa Dig,
at Nat og Dag Du være maa
min Sjæl umistelig
„Skolens valgsprog er :
Frihed er bedre end sølv og guld,
om så al verden deraf var fuld
frihed, ikke til at herske, men til at tjæne sandhed.“
Nu skal det åbenbares,
at gammel kærlighed
i hver en skærsild klares
og er for rust i fred.“
Det er en stor lykke for et menneske, der gennem hele livet har virket for bestemte opgaver, at se sit arbejde bære frugt og at se det blive påskønnet.
Om end naturligvis heller ikke Jens Olsen undgik her at møde skuffelser, så oplevede han dog i adskillige henseender at se en velsignet frugt af sit arbejde, ligesom det blev påskønnet fra forskellig side, også fra oven. Jens Olsen satte imidlertid ikke megen pris på at modtage ydre tegn på anerkendelse. Han fik alle rede i en tidlig alder Dannebrogskorset tilbudt, men afslog det da. Først i en senere alder, i året 1888, modtog han dette hæderstegn.
Den bedste løn for arbejdet fandt han dog i sine medmenneskers taknemmelighed og først og fremst i den lykkelige bevidsthed altid at have stået mellem den gode sags forkæmpere. Det var jo herlige minder at leve på, og det er derfor ikke underligt, at han i sine sidste år levede stærkt på mindet. Derfor faldt tiden ham aldrig lang, da han sad som gammel efter at have overdraget bestyrelsen af gården til sin datter og svigersøn, og han var altid glad. Når han sad der på sin stol, smånynnende og stødte sin stok taktfast i gulvet, tænkte han tilbage på sit indholdsrige liv. „Det er godt at have gode minder,“ kunde han da udbryde.
Og gennem det fornyede samliv med sine tidligere oplevelser, som de nu mødte ham i mindet, styrkedes hans tro til fremtiden og fremtidens slægt. Han hørte ikke til den race af gamle, som altid er på kant med den unge slægt tværtimod! Han så aldrig noget fra den mørke side, når han blot kunde afvinde det en lys.
Faldt det for eksempel i høsten ind med dårligt vejr, og en eller anden af de yngre kunde synes, at det så galt ud, kunde det aldrig falde Jens Olsen ind at sige: Ja, det går også rent galt! eller lignende. Nej, i stedet for sagde han gærne: „Det skal du såmænd ikke være ked af! Du skal se, det bliver nok godt alt sammen!“ Og når folk i vanskelige somre mente, det blev nødvendigt at tage søndagen med, sagde han: „Nu har jeg mange års erfaring for sandheden af Vorherres ord, at i de seks dage skal du arbejde; men på den syvende dag skal du holde hviledag.“
Det var et stort savn for ham, da hans gode hustru døde i året 1886. Selv blev Jens Olsen en gammel mand. Han var kæmpestærk af naturen. I løbet af de sidste 20 år var han kun syg en eneste gang, før han blev lagt på sit sidste sygeleje.
Det var en morgen ved Mortensdagstide 1901, at Jens Olsens lille datterdatter, der havde ligget i samme værelse om natten som Jens Olsen, fortalte, at bedstefaderen om natten havde været oppe og tændt lys et par gange, derefter gået omkring på gulvet og i det hele været lidt underlig, så hun var bleven foruroliget derved. Om morgenen kom Jens Olsen op som sædvanlig og satte sig i stuen; men af forskellige bemærkninger til hans nærmeste fremgik det, at han mente, han ikke var hjemme. „Det er dog underligt; for jeg synes, jeg ikke er hjemme,“ sagde han. „Jo, bedstefader,“ sagde hans svigersøn, „I er jo hjemme og sidder i Jeres egen gård, og I kender jo nok mig...“
Jens Olsen så sig lidt om i stuen, som om han ikke kendte den, og pludselig bad han om sine støvler. Dette forbavsede man sig over; for han havde ikke i lange tider haft sine støvler på, og de var derfor sat hen og stod nu i en næsten ubrugelig tilstand; men de blev dog snart bragt i orden, og han fik dem på. Så bad han sin lille dattersøn følge med ud, og hvor forbavset blev man ikke, da man så, at den gamle mand, der ellers gik tungt og bøjet og ved stok, nu gik så let og hurtigt uden stok, som om han slet ikke var gammel.
Han gik nu med den lille rundt i laderne og så alt, ud ved kornstakkene („hæssene“) og så videre, og da han kom ind, sagde han: „Ja, hønsene har nu været lidt slemme ved hæssene.“
Men dette var som lysets sidste opblussen, før det går ud. Lidt efter så man ham sovende på stolen, og nu faldt han rent sammen, så han måtte bæres i sængen, som han ikke mere slap levende fra. Han døde 13 dage efter, tirsdag den 26. November 1901, 85 år gammel.
Da en af Jens Olsens arbejdshusmænd fik høre om Jens Olsens død, gik han hen i gården for at se ham, og han lagde da sine hænder på den døde Jens Olsens og sagde: „Ja, det har været et par gode arbejdshænder; men de har også gjort meget godt.“ Det var træffende og sande ord.
Mandag den 2den December blev Jens Olsen under stor deltagelse begravet fra Snesere kirke. I følget sås både høje og lave; særlig bemærkedes hans trofaste gamle veninde lensbaronesse Reedtz Thott. Pastor Paludan Müller, Snesere, talte smukt og hjærteligt over den afdøde og forrettede jordpåkastelsen.
Men foruden dem, der kunde være til stede her ved denne lejlighed, var der rundt omkring i landet, og da især i Sydsjælland, mange, som i tankerne sendte Jens Olsen en varm tak for, hvad han havde været for dem. En af dem, Jens Olsens gamle ven højskolelærer Lars Nielsen, skrev om aftenen den 2den December efterfølgende smukke digt, som blev offentliggjort i „Præstø Avis“:
„Han hørte til det Slægtled, der saa de første Tegn,
som varsled' om en Vaartid med Sollys og med Regn;
da Kirkeklokkens Toner blev stemt til bedre Klang,
da Hjærtets bundne Længsler fik Luft i Ord og Sang.
Han lytted' til de Toner, han droges af den Magt,
der mødte ham i Ordet, paa Ildtunger lagt;
han i Guds Hus blev hjemme, der var hans bedste Sted,
der aabnedes han Hjærte for Aanden med Guds Fred.
Men og hvad godt der groede i Folkelivets Bed,
med vaagen Sans han fulgte og glædede sig ved.
Det var en Lyst at høre, naar med sin Stemme køn
han sang om „gammel Kærlighed“, der ruster ej i Løn.
Og det var godt at gæste Jens Olsen i hans Hjem,
der Hundreder af Venner saa ofte mødte frem;
dog særlig staar hans „Bryllupsdag“ for mange i en Glans,
der nu med Tak bli' r flettet ind i hans Mindekrans.
Nu gemmes han i Graven, mens Venner fjærn og nær
med Tak saa kærligt mindes hans jævne, milde Færd.
Af Mænd som ham kan Danmark for mange aldrig faa.
Gud signe hans Minde, mens Tiderne de gaa!“